niedziela, 11 grudnia 2022

Znowu nasypało.

Tak było w czwartek. Cieplutko i słonecznie. Z przyjemnością pracowałam przez kilka godzin na dworze. 



 W piątek też jeszcze całkiem znośnie. Przygotowałam dzieciom małe choinki w donicach i wczuwając się w przedświąteczny klimat, upiekłam swoje pierwsze pierniczki zwane lebkuchen. Dobre są:)



Zaczęło padać już w nocy i o poranku szufla była potrzebna. Śnieg jest ciężki, klejący się do łopaty i gdyby nie zwierzęta zostałabym w domu i miała w nosie to całe nieskazitelne piękno. Owo piękno ma padać u nas przez cały tydzień i każdy zdąży nacieszyć się nim do woli.



Niedziela! Droga dojazdowa w zasadzie nie przejezdna dla zwykłych osobówek.
Śnieg nadal pada.








12 komentarzy:

  1. Cudnie i bajecznie zwłaszcza dla emerytki która może te śliczności podziwiać z balkonu i z okien.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Emerytki ze wsi podziwiają, odśnieżając ścieżki:)

      Usuń
  2. To Was systematycznie zasypuje, trzymaj się w tej bieli :* mam nadzieję, że masz się dobrze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A pierniki... nieźle się prezentują.

      Usuń
    2. Pogoda współgra z moim samopoczuciem.

      Usuń
    3. A pierniki mogą być obiadowym daniem, bo z ziemniaków:)

      Usuń
    4. o proszę, takiego przepisu z ziemniaków nie znam, poszukam.

      Usuń
    5. Ja kombinowałam z dwóch przepisów. Ten jest ponoć sekretnym przepisem od pewnej niemieckiej rodziny. Został wyproszony od znajomej mojej córki :)
      6 eggs
      450g flour
      500g cooked potatoes
      750g brown sugar
      600g ground almonds
      2 pk. vanilla sugar
      1 pk. Lebkuchen spice (about 15 g?)
      3 pk. baking powder
      100g candied lemon peel, finely chopped
      100g candied orange peel, finely chopped
      ~ 150 Backoblaten (sorry, no accurate translation)

      1) Grate the potatoes, knead everything together - careful, extremely sticky! If you have a kitchen machine that can handle it, use that, or divide by four to make it easier for you/the machine.
      2) Roll dough into small balls, place on Oblaten.
      3) Bake for 20 mins at 170°C, paint with chocolate or lemon-sugar icing, or leave plain.

      - Tastes best after resting for, idk, a few days
      - just make sure Backoblaten ate not seasoned/dyed/embossed
      - also would advise doing this with two people if you plan on kneading by hand - you need someone to scrape the dough off your hand every now and then
      - oh and after rolling the ball and placing it on the backoblaten, you can dust your palm with a bit of flour and mush it down to get that perfect shape, it should fit perfectly into the hollow of your palm without spilling over the sides of the oblaten
      - if it spills over, your ball was too big
      Zmniejszyłam ilość cukru o połowę. Migdały zastąpiłam w większości orzechami i nie dałam kandyzowanych cytrusów, bo nie lubię. Dodałam też czubatą łyżeczkę sody i myślę, że to dobry pomysł. Jak zapewne zauważyłaś, ziemniaki zastępują masło, co przy wysokiej cenie masła jest bardzo miłe.
      Trochę też inspirowałam się tym przepisem,
      https://www.youtube.com/watch?v=tvp9YcHvgRc

      Usuń
    6. Dziękuję :) spróbuję ogarnąć. Odbieralam dzisiaj ZOsię z przedszkola, dzieci wypiekały pierniki, twarde jak kamień - gingerbread man

      Usuń
  3. Czyli coś takiego :) https://www.youtube.com/watch?v=pckuS--UlV4
    Pierniki muszą być twarde, bo inaczej zbyt szybko znikną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale lis, to jednak czarny charakter. Zosia wczoraj wieczorem próbowała zjeść swój piernik, stwierdziła, ze się nie da.

      Usuń
    2. Nie wszystkim należy ufać. Samo życie.

      Usuń