wtorek, 14 listopada 2017

Według mnie ludzie (a nie tylko pisarze) są od tego, by samodzielnie i odważnie myśleć. Takie moje marzenie.

"– Według mnie pisarze są od tego, by samodzielnie i odważnie myśleć, a nie przypisywać się do takiej czy innej ideologii – mówił Gustaw Herling-Grudziński w wywiadzie radiowym, którego udzielił jesienią 1995 r. w Berlinie.

...  pisarz powinien być człowiekiem, który całą swoją istotą angażuje się w to, co pisze – mówił Gustaw Herling-Grudziński. – Nie wykonuje zamówień księcia, lecz pisze to, co myśli. Dlatego tak wielką wagę przywiązuję do tego, by nazywać mnie "pisarzem". Może to brzmi zbyt szumnie, ale wierzę w posłannictwo pisarza. Wprowadziłem więc podział na pisarzy i literatów po to, by można było odróżnić tego, kto traktuje swoje pisarstwo bardzo serio, od tego, który po prostu urodził się obdarzony talentem pisania i wykorzystuje go zależnie od okoliczności – powiedział."

 Więcej na ten temat  tutaj i tutaj - Taka namiastka wiedzy dla tych, których w szkole o tym pisarzu i jego twórczości nie uczono, bo wszystkie jego utwory były objęte całkowitym zakazem publikacji.

3 komentarze: