środa, 1 lutego 2023

Parszywka

Parszywka 1

 Składniki:

woda, mleko, kasza jęczmienna, mąka

Wykonanie: Na wodę wrzucić kaszę i zalać mlekiem. Do ugotowanej już polewki dodać  zagniecione skubane palcami kluski. I tyle:)

Parszywka 2

Zamiast klusek dodać pokrojone ziemniaki, to taka stara wersja bezglutenowa:). Ta parszywka jest jedną z bardziej ulubionych zup w mojej rodzinie.

Romualda Tarnawska - Kuchnia jarska stosowana w lecznicy Apolinarego Tarnowskiego (1901)

"Zasada: na to się je, aby żyć , która kierowała ludźmi głębokiego umysłu i powinna być godłem w naszym postępie i wychowaniu, wyjątkowo znajduje zastosowanie. Po największej części dzieje się odwrotnie, t, j.: żyje się na to, aby jeść, co powoduje zepsucie trawienia i cały szereg dolegliwości Mam to przekonanie z doświadczę na sobie, na najbliższej rodzinie i znacznym szeregu chorych, że skromne w niewielkiej ilości i tylko trzy razy dziennie przyjmowane pożywienie nadzwyczajnie przyczynia się do utrzymania zdrowia."

 Niby wszystko wiadomo i to już od wieków, a jednak ...


6 komentarzy:

  1. U mnie się to nazywało zupa z kaszą :) Kaszę i ziemniaki gotowało się do miękkości w wodzie i potem zalewało mlekiem. Od krowy naszej własnej zwanej Lumpą. Teraz też robię sobie takie śniadania od czasu do czasu :) albo kolacje...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie taką samą gotuję:) Kasza u mnie musi być jęczmienna.

      Usuń
  2. U nas z kolei była zupa mleczna z ziemniakami i zacierkami, o posmaku palonej cebuli, bo mama dodawała do gotowania taką, a potem przed zalaniem mlekiem wyjmowała; wspominam do dziś. Sama lubię kuchnię prostą, bez egzotycznych dodatków typu mleko kokosowe czy pędy bambusa, mięsa mało, ale mam w domu mężczyzn, więc nie da się tak prosto, bo zaraz głodni:-) pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O takiej zupie jak Twoja nie słychać w naszych stronach. Moja kuchnia też tak zwyczajna z przewagą dań jarskich.
      M.

      Usuń